W MOK
Olsztyn zakończyła się wystawa prac Masafumiego Koshio oraz Olgierda
Zbychorskiego „KYO”
Ideą prezentacji wystawy w olsztyńskiej Galerii Amfilada
jest promocja i zwrócenie uwagi na wyjątkową wartość oraz unikatowość kultury i
twórczości związanej z Japonią oraz kaligrafią japońską. Prezentacja prac
twórców dwóch na pozór odległych kultur we wspólnym dialogu i wspólnej,
niespotykanej drodze twórczej.
Kyo
Nokturn op. 12
na lewo Testament Ieyasu, na prawo; Bezinteresowność
Ścisła współpraca między artystami wizualnymi dokonująca się
w ramach jednego obrazu jest zjawiskiem bardzo rzadkim. Zazwyczaj zawiązują się
różnego rodzaju kooperatywy wystawiennicze, powstają grupy deklarujące ideowe
podobieństwa, zespołowo ogłaszane są manifesty twórcze – ale wspólna praca
dwóch artystów nad jednym dziełem to coś zaskakującego i wymagającego namysłu.
Nokturn op. 4
Wszechświat
Nokturn op.6
Kono michi
Olgierd Zbychorski i Masafumi Koshio zmieniają tę zasadę,
stosując technikę, która dopuszcza dialog wewnątrz obrazu. Artyści godzą się na
możliwości powstania nieprzewidzianych efektów i znaczeń powstających wskutek
wzajemnego ingerowania w materię obrazu. Zastosowanie tej metody pozostawia
dzieło w stanie otwartości do samego końca procesu twórczego. Nawet postawienie
ostatniej plamy czy litery wymalowanej sentencji nie domyka ostatecznie
znaczenia i sensu obrazu. Jednym z głównych przesłań prezentacji tej sztuki
jest zaproszenie do dalszej pracy – tym razem pracy widza w sferze wyobraźni.
Ranetei i Kyuseikyu
Wystawa w Galerii Amfilada prezentuje kilkadziesiąt
prac: kaligrafię, grafiki, fotografię eksperymentalną oraz tradycyjną. Artyści
wplatają w nie wątki kulturowe, filozoficzne oraz historyczne – szczególnie
kaligrafia mistrza Koshio, która przybliża i zachęca odbiorców do dalszego
poznania kultury i technik twórczych stosowanych tradycyjnie w Japonii.
Dedykowane drewniane ramy, szkło i np. aksamitne oprawy prezentują prace
pomysłowo i nowocześnie, jednak z rzadko spotykaną estetyką, szacunkiem oraz wyjątkowym
duchem, łączącym Nippon oraz Polskę.
Kojiki
Wystawa została objęta honorowym patronatem Ambasady Japonii
w Polsce oraz posiada uzyskane przez autorów patronaty honorowe i wsparcie
komunikacyjne: Miasta Yoshida, Yoshida Town Development Corporation, miasta
Makinohara, Shizuoka City Center for Creative Communication, Magazynu kultury
japońskiej Torii, Caligraphy and Art-Mikazukido.
Komentarze
Prześlij komentarz